SALAH seorang anak Mufti Jamaluddin bin Muhammad
Arsyad al-Banjari, ialah Muhammad Thasin al-Banjari. Beliau mengembara ke
beberapa buah negeri kerana menyebarkan agama Islam terutama sekali dalam
bidang ilmu tajwid. Sewaktu beliau merantau ke Brunei, berkahwin di sana,
memperoleh anak bernama Ramli. Diriwayatkan ramai keturunannya di Brunei dan
Sabah. Muhammad Thasin al-Banjari meneruskan perantauannya ke Pontianak,
Kalimantan Barat memperoleh tiga orang anak lelaki, iaitu Muhammad Yusuf,
Muhammad Arsyad dan Abdur Rahman. Diriwayatkan, bahawa Muhammad Yusuf bin Haji Thasin
setelah belajar ilmu-ilmu keislaman secara mendalam, beliau meneruskan usaha
akhirnya menjadi saudagar intan. Muhammad Yusuf juga merantau ke seluruh tanah
Kalimantan. Selanjutnya Muhammad Yusuf merantau ke Sumatera, hingga beliau
meneruskan perantauannya ke luar negeri, iaitu ke Saigon dan Kemboja. Di
Kampung Melayu, Kemboja, Muhammad Yusuf berkahwin lagi. Beliau seorang yang
berpengalaman dalam perkahwinan. Diriwayatkan, sepanjang hidupnya Muhammad
Yusuf pernah berkahwin sebanyak empat puluh kali. Isterinya ke empat puluh yang
berasal dari Kemboja itulah yang dibawanya pulang ke Kalimantan Barat. Di
Pontianak, Muhammad Yusuf membuka tanah perkebunan getah yang sangat luas.
Setelah usahanya menjadi, diberinya nama kampung itu sebagai “Kampung Saigon”.
Akhirnya beliau sendiri terkenal dengan panggilan Yusuf Saigon dan hilanglah
nama Banjarnya. Oleh itu ramai orang menyangka Muhammad Yusuf adalah orang
Saigon bukan orang Banjar. INSTITUSI PENDIDIKAN Kedua-dua anak Muhammad Thasin
al-Banjari yang tersebut di atas, iaitu Muhammad Yusuf dan Muhammad Arsyad
Pontianak, setelah mereka melihat kesuburan pohon-pohon getah hasil usaha gigih
dan susah payah mereka sendiri, bangkitlah kembali cita-cita untuk meneruskan
perjuangan moyang mereka, iaitu Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari
yang sangat masyhur itu. Mereka berdua beriktikad, bahawa tiada satu perjuangan
pun yang lebih mulia, dapat menyelamatkan seseorang sama ada di dunia mahu pun
akhirat, melainkan perjuangan menyebarkan ilmu-ilmu yang diajarkan oleh para
nabi dan rasul Allah. Bahawa Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w., nabi
dan rasul akhir zaman, tidak syak lagi adalah satu-satunya agama yang wajib
diperjuangkan oleh setiap insan Muslim. Urusan mencari dana untuk kepentingan
umat Islam ditangani oleh Muhammad Yusuf, sedangkan untuk propaganda dan dakwah
dilakukan oleh saudaranya, Muhammad Arsyad. Cita-cita kedua-dua adik beradik
itu dikabulkan oleh Allah, kerana dalam tahun 1925 M. datanglah seorang pemuda
yang alim dari Ketapang bernama Abdus Shamad yang mendapat pendidikan di
Madrasah Shaulatiyah, Mekah. Salah seorang guru beliau di Madrasah Shaulatiyah,
Mekah ialah Tengku Mahmud Zuhdi bin Abdur Rahman, yang kemudian dikenali
sebagai Syeikhul Islam di Kerajaan Selangor. Abdus Shamad ditampung oleh
Muhammad Yusuf Saigon, lalu didirikanlah pondok-pondok tempat tinggal para
pelajar, ketika itu berdirilah Pondok Pesantren Saigoniyah yang dianggap
sebagai pondok pesantren yang pertama di Kalimantan Barat. Sungguhpun demikian,
sebenarnya sistem pendidikannya bukan sistem pondok, kerana ia juga mempunyai
bangku-bangku tempat duduk para pelajar. Dikatakan sebagai pondok pesantren
yang pertama di Kalimantan Barat hanyalah kerana di Pondok Pesantren Saigoniyah
yang pertama sekali terdapat pondok-pondok tempat tinggal para pelajar yang
dimodali oleh Muhammad Yusuf Saigon. Ada pun pengajian pondok selain itu ialah
Dar al-’Ulum yang diasaskan oleh Abdur Rahman bin Husein al-Kalantani, murid
Tok Kenali. Pengajian pondok beliau terletak di Kampung Terusan, Mempawah.
Hanya pondok pengajian inilah satu-satunya pondok pengajian tanpa kelas dan
tanpa bangku, sistem pendidikannya sama dengan di Patani, Kelantan, Kedah dan
Pulau Jawa. Dalam tahun 1975, beberapa orang kader Pondok Pesantren Saigoniyah
dan Dar al-’Ulum bergabung, sama-sama mengajar di Pondok Pesantren Al-Fathaanah
di Kuala Mempawah. Oleh itu bererti kelanjutan daripada kedua-dua institusi
yang tersebut, masih berjalan terus sampai sekarang. Kader-kader Pondok
Pesantren Saigoniyah banyak mengeluarkan kader-kader yang mengajar di beberapa
tempat di Kalimantan Barat tetapi sekarang hampir semuanya telah meninggal
dunia. Pondok Pesantren Saigoniyah hilang atau tenggelam namanya akibat perang
dunia yang kedua, tentera Jepun sangat ganas di Kalimantan Barat. Setelah Jepun
kalah, nama itu tidak muncul lagi, nama baru yang muncul dalam tahun 1977 ialah
Madrasah Al-Irsyad. Nama baru ini diberikan bertujuan mengabadikan nama Syeikh
Muhammad Arsyad al-Banjari dan nama keturunan beliau, iaitu Muhammad Arsyad. Beliau
adalah satu-satunya ulama yang dihormati di Kampung Saigon ketika itu.
Memandangkan institusi-institusi pendidikan pondok di beberapa tempat di Pulau
Jawa mencapai kemajuan, sebaliknya di tempat-tempat yang lain termasuk di
Malaysia mengalami kemerosotan, bahkan ada yang hanya dikenang namanya saja,
rasanya perlulah insan-insan yang sedar dan insaf berjuang menghidupkannya
kembali. Ini kerana sistem pengajian pondok satu ketika dulu diakui oleh ramai
pihak sebagai institusi yang mencerdaskan umat Melayu sejagat. Dengan
perkembangan dunia yang serba canggih dan moden, institusi pondok perlu canggih
dan moden juga. Pondok Pesantren Saigoniyah yang satu ketika dulu pernah
terkenal di Kalimantan Barat, bahkan menjadi dipuji oleh masyarakat Banjar di
mana saja mereka berada, sekarang telah tiada. Kita mengharapkan
pejuang-pejuang pendidikan sistem pondok dunia Melayu tetap berfikir dan
berusaha ke arah sesuatu yang hilang akan ada gantinya. Sebagaimana kita
ketahui, Muhammad Yusuf Saigon, yang berperanan dalam pembinaan Pondok
Pesantren Saigoniyah, adalah salah seorang keturunan Syeikh Muhammad Arsyad bin
Abdullah al-Banjari. Perlu juga kita ketahui, dalam zaman yang sama keluarga
ini juga menjalankan aktiviti serupa di tempat-tempat lainnya di dunia Melayu,
bahkan termasuk juga Mekah. Sebagai contoh Mufti Abdur Rahman Shiddiq
al-Banjari mengasaskan pengajian pondok di Parit Hidayat, Sapat, Inderagiri
Hilir, Sumatera. Tuan Husein Kedah al-Banjari mengasaskan beberapa tempat
pendidikan sistem pondok di Malaysia. Beliau memulakan aktivitinya di Titi
Gajah, Kedah, selanjutnya di Pokok Sena, Seberang Perai, Pulau Pinang yang
dikenali dengan Yayasan Pengajian Islam Madrasah Al-Khairiah. Selain institusi
pendidikan di Pontianak, Kalimantan Barat, Sapat, Inderagiri dan Malaysia
sebagaimana yang disebutkan di atas, masih banyak lagi institusi pendidikan
keluarga ulama Banjar tersebut di tempat-tempat lain, sama ada di Banjar mahu
pun di Pulau Jawa. Di Bangil, Jawa Timur ada pondok pesantren yang diasaskan
keluarga ini, seperti Pesantren Datuk Kelampayan. Pondok tersebut diasaskan
oleh al-`Alim al-Fadhil Kiyai Haji Muhammad Syarwani Abdan al-Banjari. Datuk
Kelampayan adalah gelaran untuk Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari
kerana beliau dimakamkan di Kelampayan. Di Dalampagar (Banjar)
sekurang-kurangnya terdapat dua buah institusi pendidikan yang diasaskan oleh
keluarga ini, demikian pula di Teluk Selong, Kampung Melayu dan lain-lain. Dua
buah madrasah di Dalampagar diberi nama Madrasah Sullam Al-’Ulum dan Madrasah
Mir’ah ash-Shibyan. Yang di Teluk Selong diberi nama Madrasah Sabil Ar-Rasyad.
Yang di Sungai Tuan diberi nama Madrasah Al-Irsyad. Yayasan yang diasaskan oleh
keluarga ulama Banjar tersebut juga terdapat di beberapa tempat, seumpama
Yayasan Syeikh Muhammad Arsyad Al-Banjari. Yayasan terbentuk dalam rangka haul
ulama tersebut yang ke 160 kali oleh panitia (jawatan kuasa) pada 30 November
1967, hari kewafatan beliau yang jatuh pada 7 Syawal 1387 H/7 Januari 1968 M,
diadakan di Kompleks Kubah Kelampayan, Kalimantan Selatan. Guru agama dalam
keluarga ulama Banjar ini bernama Kiyai Haji Muhammad Saman bin Muhammad Saleh
(lahir 3 November 1919) yang telah berhasil mengasaskan Yayasan Pendidikan dan
Pengembangan Ilmu Makrifatullah wa Makrifatur Rasul Nurul Islam di Banjar dan
sejak tahun 1972 telah berhasil mengajar dan berdakwah di negeri Sabah. Ada
beberapa orang besar dan tokoh terkemuka di Sabah yang merupakan murid beliau,
di antaranya ialah Datuk Mohd Ainal bin Haji Abdul Fattah, PGDK, LLB, MBA
(UMS), penyusun buku Dokumentasi Pilihan Raya Ke-11, cetakan pertama tahun 2005
yang lengkap dengan pelbagai gambar. Buku tersebut telah dilancarkan oleh Datuk
Seri Abdullah Badawi, Perdana Menteri Malaysia pada hari Jumaat 22 Julai 2005
di Pusat Dagangan Dunia Putera (PWTC). PENULISAN Muhammad Arsyad bin Haji
Muhammad Thasin al-Banjari adalah seorang ulama. Beliau juga menyebarkan Islam
dengan cara berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain. Sungguh pun beliau
merantau namun sempat juga menghasilkan beberapa buah karangan. Di antaranya
yang diberi judul Tajwid Fatihah. Karya beliau pula ialah Tajwid al-Quran,
diselesaikan di Pontianak, hari Isnin, 8 Ramadan 1347 H. Cetakan pertama
kedua-dua karya tersebut dicetak oleh Mathba’ah Al-Ahmadiah, 82 Jalan Sultan,
Singapura, 29 Jamadilawal 1348 H. Menurut keterangan anak beliau, Fauzi Arsyad
masih ada beberapa buah karangan Muhammad Arsyad, ayahnya itu, di antaranya
ialah Ilmu Ushul Fiqh. Dengan sangat disesali saya hanya memperoleh dua judul
yang tersebut di atas saja, ketika saya menyusun buku Syeikh Muhd. Arsyad
Al-Banjari Matahari Islam (1402 H/1982 M) beliau berjanji akan membongkar
kitab-kitab yang ada dalam simpanan untuk mendapatkan semua karangan ayahnya,
namun hingga beliau meninggal dunia karangan-karangan yang dimaksudkan gagal
diperoleh. Ilmu Ushul Fiqh termasuk salah satu ilmu yang tidak banyak ditulis
dalam bahasa Melayu, Prof. Dr. Hamka menulis, “Orang pertama menulis Ilmu Ushul
Fiqh dalam bahasa Melayu ialah Dr. Haji Abdul Karim Amrullah yang diberinya judul
Sullamul Ushul Yurqabihi Samma’u Ilmul Ushul, selesai ditulis pukul 6.30 pagi,
hari Sabtu, 24 Muharam 1333 H atau 12 Disember 1914 M di Jambatan Besi, Padang
Panjang.” Jika ushul fiqh karya Muhammad Arsyad bin Haji Muhammad Thasin dapat
ditemui tentu kita dapat membandingkannya dengan karya ayah atau orang tua Buya
Hamka itu. Kemungkinan karya ulama keturunan Banjar itu lebih dulu atau pun
jika terkemudian rasanya dalam jarak tahun yang tidak begitu jauh. Kerana
kedua-dua ulama yang berasal dari Banjar dan Minangkabau itu menjalankan
aktiviti pendidikan, dakwah dan penulisan adalah dalam tahun-tahun yang
bersamaan
Tidak ada komentar:
Posting Komentar