ULAMA Syeikh Haji Abdur Rahman Shiddiq bin Haji Muhammad Afif
bin Haji Anang Mahmud bin Haji Jamaluddin bin Kiyai Dipa Santa Ahmad bin Fardi
bin Jamaluddin bin Ahmad al-Banjari.Jalur keturunan yang menyentuh Syeikh
Muhammad Arsyad al-Banjari, ulama dunia Melayu yang sangat terkenal, ialah
bahawa ibunya bernama Shafura binti Mufti Haji Muhammad Arsyad bin Mufti Haji
Muhammad As’ad. Ibu Mufti Haji Muhammad As’ad bernama Syarifah binti Syeikh
Muhammad Arsyad al-Banjari, iaitu daripada perkahwinan Syeikh Muhammad Arsyad
al-Banjari dengan Tuan Bajut. Dari jalur yang lain pula bahawa ibu Muhammad
Afif bernama Sari binti Khalifah Haji Zainuddin bin Syeikh Muhammad Arsyad
al-Banjari, iaitu daripada perkahwinan Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari dengan
Tuan Guat.Berdasarkan catatannya sendiri yang penulis peroleh daripada
keturunan beliau di Sapat dan Tembilahan, Inderagiri Hilir (1982) bahawa Haji
Abdur Rahman Shiddiq lahir bulan Rabiulakhir, malam Khamis, sebelum Subuh, 1284
Hijrah/Ogos 1867 Masihi. Beliau memadamnya dan diganti dengan 1288
Hijrah/Jun/Julai 1871 Masihi. Penulis tidak sependapat dengan beberapa orang
penulis yang menyebut bahawa Haji Abdur Rahman Shiddiq lahir pada tahun 1857
Masihi. Mengenainya barangkali satu kekeliruan menyesuaikan tahun 1284 Hijrah
atau 1288 Hijrah ke tahun Masihi saja. Bahawa 1284 Hijrah bukan bersamaan
dengan tahun 1857 Masihi tetapi yang betul ialah tahun 1867 Masihi. Catatan
tambahan yang dilakukan oleh anaknya bahawa beliau wafat pada hari Isnin, jam
5.40, 4 Syaaban 1358 Hijrah/18 September 1939 Masihi, dalam usia 70 tahun.
PENDIDIKAN
Pendidikan asasnya diperoleh dari lingkungan keluarga ulama Banjar yang
ada hubungan dengan beliau. Sama ada kedua-dua orang tuanya, mahu pun Abdur Rahman
Shiddiq sendiri berhasrat untuk memperoleh ilmu yang banyak di Tanah Suci
Mekah, namun beliau menempuh jalan yang berliku-liku. Abdur Rahman Shiddiq
banyak memperoleh ilmu di alam terbuka, bumi dipijak, langit dijunjung di
beberapa tempat yang dirantaunya. Mulai Banjar berlayar ke Jawa, ke Sumatera,
sambil berlayar, di rantau orang mengajar dan berusaha untuk memperoleh wang
untuk sampai ke Tanah Suci Mekah. Perjuangannya adalah suci untuk memperoleh
ilmu memartabatkan Islam, semangatnya adalah teguh kukuh tidak akan terabai dan
tergugahkan. Sempat belajar dengan beberapa orang ulama di Padang, sambil
berdagang emas dan perak di Padang. Beliau juga merantau ke daerah Tapanuli.
Pernah mengajar kitab Sabilul Muhtadin, karangan Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari,
datuk neneknya di Barus dan Natal di daerah Tapanuli. Berdasarkan catatan Abdur
Rahman Shiddiq bahawa dalam musim haji tahun 1306 Hijrah yang bererti bersamaan
dengan Julai 1889 Masihi barulah cita-cita Abdur Rahman Shiddiq sampai ke
Mekah, dan tinggal di sana hingga tahun 1312 Hijrah/1894 Masihi.Oleh sebab Haji
Abdur Rahman Shiddiq sampai di Mekah pada tahun tersebut di atas dinyatakan
oleh beliau sendiri, maka penulis tidak sependapat dengan kenyataan Imran
Effendy Hs dalam buku Pemikiran Akhlak Syekh Abdurrahman Shiddiq al-Banjari,
halaman 16, 18 dan 63 yang menyebut bahawa Haji Abdur Rahman Shiddiq berangkat
ke Mekah pada 1882/3 Masihi. Catatan tulisan tangan Haji Abdur Rahman Shiddiq
penulis miliki sejak tahun 1982 di Sapat daripada salah seorang keturunan
beliau. Dalam catatan itu jelas bahawa sejak dilahirkan, catatannya berada di
Padang pada 10 Zulhijjah 1305 Hijrah/18 Ogos 1888 Masihi, bahawa beliau bernama
Abdur Rahman Shiddiq. Oleh sebab catatannya ditulis jauh sebelum beliau berada
di Mekah, maka penulis juga tidak sependapat dengan buku di atas (halaman 18)
yang menyebut bahawa gelar `Shiddiq’ diberikan oleh gurunya, al-Syata
(maksudnya Sayid Abu Bakri asy-Syatha) di Mekah.Sewaktu belajar di Mekah,
beliau bersahabat dengan beberapa orang, di antara mereka ialah Tuan Husein
Kedah al-Banjari, keturunan Banjar yang dilahirkan di Kedah ini (lahir 1280
Hijrah/1863 Masihi)usianya lebih tua beberapa tahun daripada Haji Abdur Rahman
(lahir 1288 Hijrah/1871 Masihi). Sahabatnya yang lain ialah Haji Abdullah Fahim
(lahir 1286 Hijrah/1869 Masihi), Tok Kenali (lahir 1287 Hijrah/1871 Masihi) dan
ramai lagi. Mengenai guru-guru yang mengajar di Masjid al-Haram pada zaman itu
telah banyak disebut pada siri-siri yang lalu, oleh itu tidak perlu dibicarakan
lagi.
AKTIVITAS
Sudah cukup jelas dan tidak perlu diragukan bahawa Haji Abdur Rahman Shiddiq
pulang dari Mekah ialah tahun 1312 Hijrah/1894 Masihi. Oleh itu pendapat Imran
Effendy Hs dalam bukunya (halaman 20) yang menyebut Haji Abdur Rahman Shiddiq
pulang dari Mekah pada tahun 1890/1 dan pendapat Syafei Abdullah dalam bukunya
Riwayat Hidup dan Perjuangan Ulama Syeikh H.A. Rahman Shiddiq, Mufti
Inderagiri, menyebut tahun 1897 Masihi penulis tidak sependapat dan perlu
penelitian yang lebih kemas lagi.Pulang dari Mekah terus ke Martapura, kemudian
pindah ke Bangka dilanjutkan pengembaraan di seluruh Semenanjung menziarahi
teman-temannya, di antaranya Tok Kenali. Beberapa sultan, di antaranya sultan
Johor meminta beliau menjadi mufti , semuanya beliau tolak. Akhirnya Syeikh
Haji Abdur Rahman Shiddiq membuka perkampungan sendiri yang kemudian diberi
nama Parit Hidayat di Inderagiri Hilir. Di sanalah beliau membina umat membuka
pengajian sistem pondok. Dalam masa kejayaannya membuka perkampungan untuk
perkebunan kelapa dan pengajian itulah Syeikh Haji Abdur Rahman Shiddiq
dilantik sebagai Mufti Kerajaan Inderagiri.
PENULISAN
Karya-karya Mufti Haji Abdur Rahman Shiddiq al-Banjari yang telah
ditemui penulis senaraikan sebagai berikut:1. Asrarus Shalah, diselesaikan pada
bulan Rejab 1320 Hijrah. Kandungannya membicarakan mengenai sembahyang. Cetakan
yang pertama Mathba’ Haji Muhammad Sa’id bin Haji Arsyad, Kampung Silong, Jalan
Arab Street, Kedai Surat No, 82 Singapura, akhir Zulhijjah 1327 Hijrah. Cetakan
selanjutnya oleh Mathba’ah Al-Ahmadiah, 82 Jalan Sultan, Singapura, 1348
Hijrah/1929 Masihi (cetakan ketiga).2. Fat-hul `Alim, diselesaikan pada 10
Syaaban 1324 Hijrah. Kandungannya membicarakan akidah Ahlus Sunnah wal Jamaah
secara lengkap. Dicetak oleh Mathba’ah Al-Ahmadiah, 82 Jalan Sultan, Singapura,
28 Syaaban 1347 Hijrah/8 Januari 1929 Masihi.3. Risalatut Tazkirah li Nafsi wa
lil Qashirin Mitsli, diselesaikan pada 20 Syaaban 1324 Hijrah. Kandungannya
merupakan tazkirah dan nasihat yang dipetik daripada Majmu’ karangan Syeikh
Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari. Cetakan pertama, Tempat Cap Haji
Muhammad Amin, Singapura, 1324 H.4. Risalah Amal Ma’rifat, diselesaikan di
Sapat, Inderagiri, 8 Rabiulawal 1332 Hijrah. Kandungannya membicarakan akidah
menurut pandangan tasawuf. Cetakan yang kedua, 30 Muharam 1344 Hijrah oleh
Mathba’ah Al-Ahmadiah, 50 Minto Road, Singapura.5. Syair Ibarat dan Khabar
Kiamat, diselesaikan 25 Zulhijjah 1332 Hijrah. Kandungannya menceritakan
peristiwa Hari Kiamat ditulis dalam bentuk syair. Dicetak oleh Mathba’ah
Al-Ahmadiah, 50 Minto Road, Singapura, 9 Syaaban 1344 Hijrah.6. Risalah Kecil
Pelajaran Kanak-kanak Pada Agama Islam, diselesaikan 1 Safar 1334 Hijrah.
Kandungannya merupakan pelajaran fardu ain untuk kanak-kanak. Cetakan yang
ketiga oleh Mathba’ah Al-Ahmadiah, 82 Jalan Sultan, Singapura, 1348 Hijrah/1929
Masihi.7. Aqaidul Iman, diselesaikan di Sapat, Inderagiri, 16 Rabiulawal 1338
Hijrah. Kandungannya membicarakan tentang akidah. Cetakan baru oleh Toko Buku
Hasanu, Jalan Hasanuddin Banjarmasin atas izin Mahmud Shiddiq, Pagatan, Kota
Baru, Pulau Laut, Kalimantan Selatan, 1405 Masihi. Diterbitkan daripada salinan
tulisan tangan oleh Hasan Bashri Hamdani.8. Syajaratul Arsyadiyah, diselesaikan
12 Syawal 1350 Hijrah. Kandungannya membicarakan asal-usul Syeikh Muhammad
Arsyad bin Abdullah al-Banjari dan keturunan-keturunannya. Cetakan pertama oleh
Mathba’ah Al-Ahmadiah, 82 Jalan Sultan, Singapura.9. Risalah Takmilah Qaulil
Mukhtashar, diselesaikan 10 Safar 1351 Hijrah. Kandungannya menceritakan
tanda-tanda Hari Kiamat dan mengenai kedatangan Imam Mahdi. Dicetak oleh
Mathba’ah Al-Ahmadiah, 82 Jalan Sultan, Singapura, dicetak kombinasi dengan
Syajaratul Arsyadiyah (103 halaman) oleh pengarang yang sama, dan Risalah
Qaulil Mukhtashar fi `Alamatil Mahdil Muntazhar (55 halaman) karya Syeikh
Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari.10. Mau’izhah li Nafsi wa li Amtsali
minal Ikhwan, diselesaikan 5 Rejab 1355 Hijrah. Kandungannya merupakan kumpulan
pengajaran akhlak. Cetakan yang pertama oleh Mathba’ah Al-Ahmadiah, 82 Jalan
Sultan, Singapura, 1355 Hijrah.11. Beberapa Khuthbah Pakai Makna Karangan Jaddi
as-Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari, tanpa dinyatakan tarikh
selesai penulisan. Kandungannya merupakan kumpulan khutbah yang pernah diucapkan
oleh Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari. Dicetak oleh Mathba’ah
Al-Ahmadiah, 101 Jalan Sultan, Singapura, tanpa dinyatakan tahun cetakan.12.
Majmu’ul Ayat wal Ahadits fi Fadhailil `Ilmi wal `Ulama’ wal Muta’allimin wal
Mustami’in, tanpa dinyatakan tarikh selesai penulisan. Kandungannya merupakan
kumpulan hadis serta terjemahannya dalam bahasa Melayu. Dicetak oleh Mathba’ah
Al-Ahmadiah, 82 Jalan Sultan, Singapura, 1346 Hijrah/1927 Masihi.13. Catatan,
tanpa tarikh, ditulis dalam bahasa Arab dan Melayu. Kandungannya merupakan
beberapa catatan Syeikh Abdur Rahman Shiddiq mulai lahir malam Khamis, sebelum
Subuh 1288 Hijrah/ Jun/Julai 1871 Masihi. Wafat hari Isnin, jam 5.40, pada 4
Syaaban 1358 Hijrah/18 September 1939 Masihi, dalam usia 70 tahun. Tahun 1306
Hijrah beliau ke Mekah. Tinggal di sana hingga tahun 1312 Hijrah. Selain itu
terdapat catatan kelahiran dan wafat anak-anaknya dan lain-lain.......